-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47940 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

مهمترين مسايل امنيتي در آخرالزمان از سوي قرآن، چه معرفي گشته است؟

آخرالزمان، بخش واپسين دوران را گويند كه به قيامت ميپيوندد. اين واژه، اصطلاحي شناخته شده در بين پيروان اديان آسماني است و برگرفته از مضمون مجموعه رواياتي است كه به پيشگويي از رويدادهاي مهم در پايان دوران نسل بشر، پرداختهاند.( معارف و معاريف، حسيني دشتي، واژه آخرالزمان. )

از مطالب پيشين ميتوان نتيجه گرفت كه آخرالزمان، به زمان پيش از ظهور حضرت مهديغ و هنگام ظهور آن حضرت اطلاق ميشود. و چون امري نسبي است تعيين دقيق آن ـ مثلاً يك قرن يا دو قرن ـ مشكل است.

امنيت يكي از مسايل مهم هر جامعهاي است و بخشهاي گوناگون زندگي فردي و اجتماعي را شامل ميشود. در اين پاسخ نامه به ديدگاه كلي اسلام درباره امنيت و مسايل مربوط به آن ميپردازيم كه از اين رهگذر، مسايل امنيتي آخرالزمان به ويژه زمان حضرت مهدي كه امنيت جامعه در آن زمان به شيوه كاملي وجود خواهد داشت، روشن خواهد شد; وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّـَـلِحَـَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الاْ ?َرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَيَ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا;(نور،55)

از نظر اسلام، در جامعه امن و آرام، روابط اجتماعي بر اصل ضوابط استواراست و حق و تكليف معيار رابطهها است. با امنيت اجتماعي، منافع همه تامين ميشودو حق هر حقداري تامين ميگردد. تضاد و درگيري به حداقل ميرسد.

در جامعة اَمن، قانون حاكم است، و حتي مجري قانون از قانون بيم دارد. در جامعة امن، بيم، هراس، دلهره و نگراني در مردمان نيست. كسي از كسي بي جهت نميترسد و سرمايه داران و منتفذان بر جامعه تسلط ندارند.

در جامعه امن، هر كسي ادعاي بحق و سخن درستي داشت ميتواند بي بيم بر زبان آورد و حق و نظر خود را اظهار كند; چنان كه حضرت علياز پيامبر اكرم نقل ميكند: امتي كه ضعيف آن نتواند حق خويش را بي لكنت زبان از قومي بگيرد، قابل احترام نيست.

حضرت مهديغ پديدآورنده امنيت اجتماعي و فردي است. امنيتي كه بشريت در همه دوران تاريخ خود، مانند آن را نديده است. او در جامعة عدالت بنياد خود، همة معيارها و ضوابط غير انساني و نادرست را كنار ميزند و عوامل دلهره، نگراني، ترس را نابود ميكند. بيم آفرينان و هراسانگيزان را از سر راه جامعه بر ميدارد. و اعمال نفوذها و قانونشكنيها را نفي ميكند و حركت جامعه و روابط اجتماعي را بر پايههاي قانون و عدل و احترام به حقوق و ارزش انسان استوار ميسازد.( ر.ك: عصر زندگي، محمد حكيمي، ص 196، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي. )

در ذيل به برخي از شيوههاي اجرايي حضرت كه نقش مهمي در برقراري امنيت فردي و اجتماعي دارد اشاره ميكنيم.اين شيوهها برگرفته از احاديثي است كه از پيشوايان معصوم: درباره حضرت مهدي و حكومت ايشان به يادگار مانده است:

1. سيره عملي: به هنگام ظهور حضرت مهديغ آنچه هست، دوستي و يگانگي است، تا آن جا كه هر كس هر چه نياز دارد، از جيب آن ديگري بي هيچ ممانعتي، بر ميدارد.

2. سيرة انقلابي: حضرت مهديغ، حق هر حقداري را خواهد گرفت، حتي اگر حق كسي زير دندان ديگري باشد، از زير دندان انسان متجاوز و غاصب بيرون خواهند كشيد، و به صاحب حق باز خواهند گرداند.

3. سيرة سياسي: به هنگام حكومت حضرت مهديغ حكومت جبّاران و مستكبران، نفوذ سياسي منافقان و خائنان، نابود ميگردد. شهر مكّه، قبلة مسلمانان، مركز حركت انقلابي حضرت مهدي ميشود... و ايشان، به نفوذ يهود و مسيحيت در جهان خاتمه خواهند داد.

4. سيره اجتماعي: چون حضرت مهديغ ظهور كنند ـ پس از سختيها كه افتد، و جنگها كه رود ـ ظلم و ستم را بر مياندازد، و سراسرزمين را از عدل و داد پر خواهد كرد... عدالت حضرت مهدي چنان باشد، كه بر هيچ كس، در هيچ چيز، به هيچ گونه، ستمي نخواهد شد.

5. سيره اصلاحي: حضرت مهديغ مردم جهان را، از آشوبي بزرگ و همه گير و سر در گُم نجات ميبخشد. در جهان جاي ويراني نميماند، مگر آن كه مهديغ آن جا را آباد سازد.

6. سيره قضايي: در قضاوتها و احكام حضرت مهدي، و در حكومت وي، سر سوزني ظلم و بيداد بر كسي نميشود، و رنجي بر دل كسي نمينشيند.( ر.ك: خورشيدمغرب، محمد رضا حكيمي، ص 30ـ35، چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامي. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.